هنگام خرید سماور زغالی برنجی به چه مواردی باید توجه کنیم؟

یکی از ظروفی که بیشترین تقاضا را در بازار دارد سماور های زغالی برنجی می باشد. استفاده از سماور برنجی در ایران قدمت و طرفداران زیادی دارد. به همین جهت ما در این مقاله سعی میکنیم به صورت اختصاصی به موارد مهمی که لازم است در هنگام خرید سماور های برنجی به آن دقت نظر داشته باشید اشاره نماییم.

ظروف برنجی از دیرباز در بین ایرانیان جایگاه ویژه ای داشته است. پیشینه و قدمت استفاده از برنج به 1400 سال پیش از میلاد مسیح بر میگردد. در این دوران انسان موفق به کشف فلز روی گشت. همواره ترجیح مردم به استفاده از 

بوده است. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، مدلهای مختلفی از ظروف با آلیاژ ها و مواد مختلف وارد بازار گردید و موجب شد مردم اقبال کمتری به ظروف برنجی داشته باشند. با این حال با افزایش آگاهی مردم نسبت به فواید استفاده از این نوع ظروف اخیراً گرایش بیشتری به استفاده از آن نشان داده می شود.

 

معرفی فلز برنج

بعلت رنگ زیبای طلایی فلز برنج در صنعت دکوراسیون استفاده فراوانی دارد. مانند ساخت و تولید سماور زغالی برنجی، لوستر، آباژور، شمعدان، مجسمه و حتی در ساخت  ابزارآلات  موسیقی مانند شیپور و کرنا و بوق استفاده می شود. برنج نام آلیاژی است که از ترکیب فلز مس و روی به دست می‌آید. نسبت ترکیب این دو فلز، نوع و کیفیت برنج را تعیین می‌کند.

البته، گاهی در ساخت آلیاژ برنج، علاوه بر مس و روی، از فلزات دیگری مانند نقره یا نیکل نیز استفاده می‌شود. هر چه نسبت فلز روی بیشتر باشد، برنج به سمت زردی می‌رود. و هر چه نسبت فلز مس بیشتر باشد، رنگ برنج به سمت قرمزی می‌رود. میزان اکسید شدن برنج نسبت به مس بسیار کمتر است و هر چه کیفیت آلیاژ برنج بهتر باشد، میزان اکسید شدن آن کمتر و کمتر می‌شود.

تاریخچه سماور زغالی برنجی

سماور در ابتدا در روسیه توسط فردی به نام ” فئودور لیسیتسین” ساخته شده است. جالب است که بدانید که این شخص ایده ی خود را از وسیله ای ایرانی به نام خودجوش گرفته است.  اولین سماوری هم که وارد ایران شد در زمان ناصرالدین شاه بود. هدیه ای بود از سوی پادشاهی فرانسه به ناصرالدین شاه. در اوایل سماور مختص خانواده های اشراف زاده بود ولی با گذشت زمان و مصرف بیشتر چایی سماور نیز در بین عموم مردم رایج شد.

سماور برنجی قدیمی

تشخیص سماور زغالی برنجی

متاسفانه به دلیل بالا رفتن قیمت برنج سماورهای غیر اصل زیادی در بازار وجود دارد. سماور ها را با آهن و لایه ای نازک از برنج تهیه می کنند و ممکن است با گذشت زمان با از بین رفتن لایه ی برنجی، سماور زنگ بزند. قبل از خرید سماور زغالی برنجی برای تشخیص آنکه سماور با ورق برنجی ساخته شده است یا ورق آهنی با روکش برنجی می توانید از یک آهنربا استفاده نمایید. اگر آهنربا به بدنه بچسبد نشانه تقلبی بودن جنس سماور است.

آلیاژ برنج به شدت در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاوم است و بسیار دیر اکسید می شود به همین دلیل در صنایعی که برای ساخت محصول به این ویژگی ها احتیاج دارند بسیار کارآمد هستند. جالب است بدانید برنج در ساخت مهمات و تجهیزات جنگی مورد استفاده قرار میگیرد. فلز برنج در برابر حرارت مقاومت و تحمل دارد. برنج قابلیت تلفیق وآلیاژ با فلز های فراوانی را دارد.

بهترین روشی که در هنگام خرید سماور زغالی برنجی برای اطمینان از اصل و با کیفیت بودن آن می توان پیشنهاد نمود استفاده از تجارب افراد صاحب نظر در این خصوص است. شما می توانید با مشورت با این افراد بهترین خرید را داشته باشید.

روش دیگر استفاده از کیسه پلاستیکی برای تشخیص اصل بودن سماور زغالی برنجی است. به این صورت که در هنگامی که بدنه سماور داغ است می توان کیسه پلاستیکی را به بدنه آن بچسبانید اگر پلاستیک به سماور نچسبد نشان دهنده اصالت آن است. اما اگر پلاستیک به سماور بچسبد بدین معناست که سماور ما از برنج مرغوبی ساخته نشده است.

روش دیگری که برای تشخیص اصل بودن برنج سماور برنجی پیشنهاد می گردد استفاده از آهنربا است. البته به نظر می رسد این روش راحت ترین روش برای تشخیص برنج اصل از فرع می باشد. به این صورت که اگر آهنربا به بدنه سماور برنجی نچسبد به این معنی اصل بودن برنج استفاده شده در ساخت آن می باشد.

یکی دیگر از روشهای تشخیص اصل بودن سماور برنجی ایجاد خراش روی بدنه سماور و دیدن رنگ داخل شیار ایجاد شده می باشد. در صورتی که قسمت خراشیده شده به رنگ زرد روشن می‌باشد، جنس سماورتان از برنج اصل است. البته این روش تشخیص به هیچ عنوان توصیه نمی گردد زیرا موجب صدمه دیدن محصول می گردد. در واقع این روش بیشتر بر روی ورق برنج خام قابل استفاده است.

روش دیگر تشخیص سماور برنجی اصل از فرع توجه به رنگ آن می باشد. در واقع می توان گفت که برنج اصل به رنگ طلایی درخشان می باشد. البته باید توجه داشته باشید که در موارد زیادی سماور برنجی آنتیک می شود و رنگش مات می گردد. این مات و تیره بودن رنگ سماور دلیلی بر برنجی نبودن آن نیست. بلکه برای تشخیص باید سراغ روشهای دیگری بروید.

توجه به وزن سماور زغالی برنجی یکی دیگر از روشهای ساده و راحت تشخیص اصلی بودن آن است. با توجه به اینکه آلیاژ برنج سنگین وزن می باشد، اگر سماور از برنج اصل ساخته شده باشد، قطعاً باید وزن نسبتاً سنگینی داشته باشد.

یکی دیگر از روشهای ساده برای تشخیص اصل بودن سماور استفاده از هنر قلمزنی برای ایجاد طرح ها و نقوش ریز بر روی بدنه سماور می باشد. اصطلاحاً به این نوع محصولات سماور ریز قلم می گویند. قلمزنی ریز بر روی سماور ارزش آنرا دو چندان می نماید.

سماور زغالی برنجی

آخرین روش برای پی بردن به اصالت برنجی بودن سماور قیمت سماور است. برنج فلز با ارزشی است و اخیراً با توجه به تورم ایجاد شده در کشور به شدت به قیمت آن افزوده شده است. لازم است بدانید اگر واقعا می خواهید سماور با ورق برنج اصل بخرید باید هزیه آنرا نیز بپردازید. البته لازم به ذکر است این موضوع به معنی توجیه بالابردن بی رویه قیمت سماور های برنجی از سوی فروشندگان نمی باشد.

اگر قصد خرید سماور زغالی برنجی رادارید، مجموعه هنرظریف مفتخر است که دست چینی از بهترین سماورهای برنجی ساده، سماورهای برنجی قلمزنی، سماورهای برنجی روکش نقره، سماورهای برنجی روکش طلا را با کیفیت و قیمت مناسب در معرض دید شما خریدار گرامی قرار داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

معرفی محصولات