آیا می دانید روشهای تشخیص فلز برنج اصل از غیر اصل آن چگونه است؟

هزاران سال از زمانی که انسان موفق به کشف فلز برنج گردیده می گذرد. این کشف را می توان نقطه عطفی در زندگی انسانها دانست که تاثیر بسزایی در رشد تمدن بشری داشته است.

فلزات با توجه به آلیاژ بکار رفته در آنها از درجه سختی و نرمی متناسب با خود برخوردار می باشند. در واقع نوع آلیاژ بکار رفته در هر فلز قابلیت دوام و استحکام و همچین شکل پذیری و چکش خواری آن را تعیین می نماید.

در سالهای اخیر قیمت فلز برنج در بازار رشد قابل ملاحظه ای داشته است. این امر زمینه را برای ورود محصولات غیر اصل در بازار فراهم نموده است. ما در این مقاله به صورت کاملاً تخصصی به بررسی فلز برنج و روش تشخیص آن می پردازیم. با مطالعه این متن شما می توانید در هنگام خرید محصولات برنجی به آسانی به اصل و یا غیر اصل بودن آن پی ببرید.

فلز برنج چگونه و از چه روشی ساخته می شود؟

قبل از اینکه در مورد روشهای تشخیص فلز برنج اصل از غیر اصل بگوییم لازم است با روش ساخت فلز برنج آشنا شویم. مهمترین آلیاژ موجود در فلز برنج مس می باشد.

مقدار مس موجود در فلز برنج می تواند بین 55% تا 95% درصد باشد. یکی از مواردی که تشخیص برنج اصل از فرع را برای همه سخت می کند رنگ فلز برنج می باشد. زیرا برنج در طیف رنگهای قرمز تیره تا زرد نقره ای موجود است. این تنوع رنگ در فلز برنج کاملاً به مقدار روی بکار رفته در آن بستگی دارد.یعنی هر چه مقدار روی بکار رفته در فلز برنج بیشتر باشد رنگ فلز برنج روشن تر خواهد بود.    

برای ساخت فلز برنج ابتدا فلز مس و سپس فلز روی را ذوب و در نسبت مناسب با یکدیگر ادغام می کنند. دلیل اینکه ابتدا فلز مس و سپس فلز روی را ذوب می نمایند این است که نقطه ذوب مس 1083 و نقطه ذوب روی 907 درجه سانتیگراد است. بعد از این مرحله به آن سرب، آلومینیوم و سیلیکون به مقدار مناسب اضافه می نمایند.

سپس فلز برای قالب بندی به داخل قالب ریخته شده تا سرد شود. در این مرحله اسلب ساخته می شود. در این قسمت برای پردازش اسلب از روش آهنگری داغ استفاده می گردد. پس از سرد شدن یک لایه داغ از روی فلز برداشته شده تا نواقص فلز مرتفع گردد.

در مرحله بعد برای افزایش مقاومت و استحکام فلز از روش نورد سرد استفاده می گردد. و این کار انقدر تکرار می گردد تا فلز به ضخامت مورد نظر برسد. در فاز بعدی ورق ها برش خورده و به ابعاد دلخواه می رسد. سپس بوسیله مواد شیمیایی خاصی شسته می شود تا اکسید مس از روی آن پاک گردد.

روش تشخیص فلز برنج اصل از فلز برنج غیراصل چگونه است؟

برای تشخیص فلز برنج از سایر فلزات راههای مختلفی وجود دارد. در اینجا به چند مورد آن اشاره می نماییم. لازم به ذکر است این روشها هیچکدام روشهای قطعی تشخیص نیست. ممکن هم است که تشخیص اشتباه باشد و بهتر است همیشه از نظرات افراد کارشناس و خبره برای این امر استفاده نمایید.

تشخیص فلز برنج از روی رنگ آن :

همانطورکه در بالا گفتیم فلز برنج در طیف رنگهای قرمز تیره تا زرد نقره ای موجود است. این تنوع رنگ در فلز برنج به مقدار آلیاژ روی بکار رفته در آن بستگی دارد. آلیاژ های مختلفی از فلز برنج وجود دارد که هر یک در بخش خاصی کاربرد دارند. به طور کلی مرسوم ترین و رایج ترین رنگی که از فلز برنج وجود دارد رنگ زرد و یا زرد _ قهوه ای است که بیشتر به رنگ برنز شباهت دارد.

آلیاژ هایی که دارای این رنگ هستند بیشتر در ساخت پیچ ها و قطعات ماشین بکار می روند. آندسته از آلیاژ های برنجی که به رنگ سبز_ زرد هستند و بیشتر به رنگ زرد تمایل دارند بیشتر در ساخت لوازم و دکوراسیون داخلی و مهمات کاربرد دارند.

برخی دیگر از آلیاژ های برنج به دلیل وجود درصد بالایی از مس در آن که گاهاً به بالای 85% می رسد، به رنگ نارجی یا قرمز و یا قرمز متمایل به قهوه ای  می باشند. این نوع آلیاژ برای ساخت دکوراسیون، جواهرات و لوله استفاده می گردد. به طور کلی لازم است بدانیم که وجود رنگ نارنجی، زرد و یا طلایی نشانه فلز برنج است.

تشخیص فلز برنج از روی مقاومت آن نسبت به لکه شدن:

یکی از مهمترین مزایای فلز برنج مقاومت آن در برابر لکه شدن و کدر شدن است. همین موضوع باعث میشود که فلز برنج دیرتر اکسیده گردد. البته در ساخت برخی از وسایل تزئینی مانند سماور های برنجی، آفتابه لگن برنجی و غیره روی آن روکش نانو کشیده تا در برابر خط و خش مقاوم گردد. ولی به طور کلی فلز برنج به خودی خود دارای این خاصیت می باشد.

تشخیص فلز برنج از سایر فلزات مانند مس با توجه به سختی آن:

فلز برنج به نسبت سایر فلزات مانند مس از سختی بیشتری برخوردار می باشد. یعنی با ترکیب چند آلیاژ با یکدیگر از مقاومت بالاتری به نسبت فلزی مانند مس برخوردار است. در این روش تشخیص که توصیه می شود بر وی وسایل تزئینی استفاده نگردد می توان به روی فلز مورد نظر با یک شی تیز شیاری ایجاد نمود. که در صورتی که این فلز برنج باشد عمق شیار ایجاد شده بسیار کم و نامشخص خواهد بود. ولی برعکس اگر فلز شما مس باشد به سادگی شیار با عمق بالایی ایجاد می گردد.

تشخیص فلز برنج از روی صدایی که از ضربه زدن بر روی آن ایجاد می گردد:

این روش هم مانند روش قبلی نتیجه اش با توجه به سختی فلز مورد نظر حاصل می گردد. یعنی هر چه فلز ما از درجه سختی بیشتری برخوردار باشد صدایی که در اثر زدن ضربه بر روی آن به گوش میرسد بلندتر خواهد بود. در حالی که اگر بر روی فلزی نرم مانند مس ضربه بزنید به دلیل نرم بودن این فلز صدای خفیفی از آن به گوش شما خواهد رسید.

استفاده از آهنربا برای تشخیص فلز برنج اصلی:

این روش ساده ترین و راحت ترین روش تشخیص فلز برنج اصل از فلزی است که به رنگ طلایی و یا نارنجی است. اما در آن آهن بکار رفته است. آهنربا را به فلز نزدیک کنید اگر به فلز کشش نشان دهد، هر چند این کشش ناچیز باشد می توان فهمید که در آن درصدی آهن بکار رفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

sara

ممنون بابت توضیحات خوبتون

پاسخ

معرفی محصولات