آیا می دانید چگونه باید سماور زغالی برنجی را تمیز و براق کنیم؟

برای اینکه بتوانید بهتر سماور زغالی برنجی خود را تمیز کنید لازم است اول از همه از جنس آن مطلع شوید. برخی از سماور های زغالی جنس بدنه فولاد یا آهن دارند و فقط روکش روی آنها برنجی است. لازم است قبل از اینکه در مورد نحوه براق کردن سماورهای برنجی صحبت کنیم به روش های تشخیص سماور های برنجی اصل و غیراصل بپردازیم.

برای تشخیص جنس دقیق بدنه دو راه وجود دارد :

1) استفاده از آهن ربا : جنس برنج کمترین حالت کشش مغناطیسی را دارد. بنابراین اگر آهن ربا را به آن نزدیک کردید و جذب شد جنس آن برنج نیست و اگر جذب نشد جنس آن برنج است.

2) خراشیدن : اگر روی فلز برنج یک خراش کوچک ایجاد کنیم و رنگ زیر خراش زرد باشد جنس بدنه برنج است. اگر رنگ آن نقره ای باشد جنس آن برنج نیست. البته این روش بیشتر برای تشخیص ورق های خام فلز برنج می باشد و به هیچ عنوان برای محصولات ساخته شده توصیه نمی گردد.

تمیز و براق نمودن سماور زغالی برنجی

مواردی که در این مقاله به آن می پردازیم برای شست و شوی سماور زغالی برنجی مورد استفاده قرار می گیرند. اما اگر سماور جنس دیگری داشته باشد و یا فقط دارای روکش برنجی باشد ممکن است به این مواد واکنش منفی نشان دهد.

مراحل تمیز کردن سماور زغالی برنجی :

برای تمیز کردن سماور زغالی برنجی می توانید به سادگی با یک دستمال نم دار گرد و خاک روی سماور را پاک کنید. اگر سماور ما دارای لکه های چربی بود می توانید با جدا کردن بالای سماور و آتشدان سماور را با مایع ظرف شویی به سادگی شست و شو دهید. در شست و شوی سماور زغالی برنجی با مایع ظرف شویی و اسکاچ، زبر بودن اسکاچ به تمیزی بیشتر سماور کمک میکند و ضرری برای سماور نخواهد داشت. تمیز کردن آتشدان و پایه های سماور فقط با یک دستمال می تواند انجام شود.

روش های دیگری نیز برای تمیز کردن سماور وجود دارد که با هم به بررسی آنها می پردازیم :

آبلیمو : آبلیمو به دلیل خاصیت اسیدی خود می تواند درون لایه های چربی نفوذ کند و آنها  را از بین ببرد. برای انجام این کار کافی است که پنبه یا دستمال مورد نظر را به آبلیمو آغشته کنید و روی بدنه سماور بکشید تا چربی ها و کثیفی ها را پاک کند. بعد از انجام این کار با یک دستمال خیس می توانید روی بدنه را پاک کنید تا از تمیز شدن کامل سماور مطمئن شوید.

لیمو ترش و نمک : برای پاک سازی سماور به این روش یک برش از لیمو ترش را روی سماور بکشید. برای گرفتن نتیجه بهتر از این کار می توانید هنگام کشیدن لیمو روی بدنه سماور نمک بریزید. بعد از انجام این کار سماور را با آب شستشو نمایید و به طور کامل سماور را خشک کنید.

خمیر جوش شیرین : برای درست کردن این خمیر باید جوش شیرین را با آبلیمو و مقداری نمک مخلوط کنید تا خمیری شکل شود. سپس خمیر را روی تمامی قسمت های سماور میکشید. نیم ساعت و بیشتر به آن استراحت بدهید. بعد از آن سماور را با آب شسته و حتما کامل آن را خشک کنید.

کرم تارتار و آبلیمو : کسانی که شیرینی پزی میکنند با این خمیر آشنا هستند. این خمیر را می توانید از شیرینی پزی ها تهیه کنید. پودر تارتار را با آبلیمو مخلوط کرده و مانند روش خمیر جوش شیرین روی سماور بگذارید. پس از نیم ساعت و یا بیشتر آب کشی کنید. و سماور را حتما خشک کنید.

آرد و سرکه سفید : آرد را همراه نمک مخلوط کرده و کم کم به آن سرکه اضافه کنید تا خمیری شکل شود. این مخلوط خمیری را روی سماور گذاشته و بعد از گذشت یک ساعت آن را پاک کنید.

گوجه فرنگی : برای تمیز کردن سماور گوجه فرنگی را روی آن کشیده و پس از گذشت یک ساعت آب کشی نمایید. حتی می توان برای این کار از رب گوجه یا سس گوجه نیز استفاده کرد فقط باید آن را با آب مخلوط کنید.

استفاده از ماست : برای تمیز کردن سماور برنجی با ماست سطح سماور را با ماست بپوشانید. بعد از یک ساعت آن را آب کشی کرده و خشک نمایید.

نکته : اگر سماور رغالی که خریداری کردید دارای روکش پلاستیکی برای محافظت از سماور باشد روش های پاک سازی بالا برای سماور مضر خواهد بود. برای تمیز کردن سماور های دارای روکش پلاستیکی با استفاده از مخلوط صابون یا مایع و آب و یک پارچه آن را تمیز کرده و خشک نمایید.

برای حذف این روکش لاکی می توانیم آن را در آب جوش قرار دهیم و بعد از آن به آرامی روکش را از سماور جدا کنیم. همچنین نیز میتوانیم از جلاسنج نیز استفاده کنیم.

ما در وبسایت هنرظریف زیباترین و جدید ترین مدلهای سماورهای برنجی را به همراه ضمانت نامه معتبر به شما خوبان عرضه می نماییم.

https://honarezarif.com

دیدگاهتان را بنویسید

معرفی محصولات