هشتگ‌های داغ :‌ ‌‌

معرفی صنایع دستی و آثار هنری استان اردبیل

 

استان اردبیل یکی از خوش آب و هوا ترین استان های کشور است. با توجه به شرایط خاص آب و هوایی اردبیل، گردشگران در تمام فصول سال به این استان در رفت و آمد هستند. کلمه اردبیل یک اسم اصیل پارسی است که به معنای شهر مقدس است. تاریخ شناسان قدمت این استان را بیش از پنج هزار سال تخمین زده اند.

گلیم بافی

یکی از مهم ترین صنایع دستی اردبیل گلیم بافی است. معمولا این گلیم ها با نقوش اصیل از جمله اژدها، گردونه مهر، خرچنگ، سماور و سینی بافته می شود. بافندگان گلیم به طور معمول این گلیم ها را به سه نوع ساده ورنی و برجسته می بافند.

جاجیم بافی

یکی دیگر از صنایع استان اردبیل جاجیم بافی است. نقوش مورد استفاده برای جاجیم معمولا ساده و یا طرح دار است. از جاجیم برای پادری، روی تختی، پشتی و مبل استفاده می کنند.

قالی بافی

یکی از معروف ترین قالی های بافته شده در جهان طرح ها و نقش های قالی اردبیل است. نقش های این قالی ها ساده است اما طرح های آن به صورت قرینه روی فرش بافته می شود. گره هایی که برای بافت این قالی استفاده می شود گره ترکی است.

پلاس بافی

این نوع بافت مانند گلیم بافی است که در میان عشایر اردبیل رونق بیشتری دارد. نخ هایی که برای پلاس بافی استفاده می شود از پشک گوسفند و نخ پنبه ای است.

چنته بافی

نوعی کیف سنتی است که اندازه آن مانند جاجیم و نوع نخ و بافت آن مانند گلیم است. که سه طرف این کیف به وسیله دستگاه کرک چال دوخته می شود.

اجاق قراقی

در زبان محلی اجاق قراقی به نوعی حفاظ برای اجاق و محافظت از آتش گفته می شود. بافت این هنر دستی در بین عشایر دشت مغان رواج بیشتری دارد. از پشم برای بافت این محصول استفاده می شود و نوع بافت آن مانند گلیم است. از اشکال هندسی برای طرح دادن در این بافت استفاده می شود.

خورجین بافی

خورجین یک نوع کیسه بزرگ است که برای حمل بار در قدیم پشت چهار پایان قرار می گرفت. این نوع بافت بیشتر در بین عشایر ایل شاهسوند رواج دارد. از خورجین نیز می توان در پشت موتور سیکلت برای قرار دادن وسایل درون آن استفاده کرد. از خورجین بافی می توان بعنوان یکی از محصولات خاص و قدیمی صنایع دستی ایران نام برد.

مسند بافی

مسند یک نوع گلیم کوچک است که استفاده ای تزیینی دارد. برای بافت مسند از نقش هایی مثل شکارگاه، قره باقی، گلدانی، ترنج بهره می برند. این نوع بافت بیشتر در بین خلخال و نمین رواج دارد. برای رنگ نخ هاب مسند از گیاهان طبیعی استفاده می شود. مسند از نظر زیبایی بی نظیر است و به کشور آلمان صادر می شود.

نمکدان بافی

نمکدان بافتی مانند گلیم دارد و به شکل استوانه ای دوخته می شود. برای نگه داری سنگ های ساییده شده نمک از آن استفاده می کنند. طرح های به کار برده شده در آن الهام گرفته از طبیعت و حیوانات است. برای داخل نمکدان آستر می دوزند تا نمک با پشم بافته شده برخوردی نداشته باشد.

سراجی

یکی دیگر از هنر مردمان اردبیل سراجی است که به درست کردن زین اسب با چرم گفته می شود. از پوست دباغی شده برای درست کردن این محصول به کار می رود و با دست دوخته می شود. این محصول تجملی در کشور های مختلف خواهان دارد.

خراطی

خراطی هنری است که در آن چوب گردو را با وسایل مخصوص می تراشند و وسایلی مانند عصا، نی، وردنه و… می سازند. این هنر بسیار پر طرفدار است  .

ملیله کاری

ملیله از دیگر صنایع دستی اردبیل است که با استفاده از مفتول هایی با جنس طلا و نقره و مس وسایل و ظروف و اشیاء زینتی ساخته می شود. ملیله کاری قدمتی در حدود سه هزار سال دارد و از اولین روش ها برای ساخت وسایل زینتی است.

دیدگاهتان را بنویسید