سماور برنجی، استیل یا مسی، کدامیک بهتر است؟


هنرظریف دی 15, 1400 10 دقیقه دقیقه مطالعه
سماور برنجی، استیل یا مسی، کدامیک بهتر است؟

همانطور که می دانید سماور های برنجی، مسی و استیل متنوعی در بازار یافت می شوند. این تنوع در حدی است که می تواند همه نوع سلیقه مشتری را پوشش دهد. اما در این بین نکته ای که حائز اهمیت و توجه است این است که آیا می توان فقط به صرف علاقه به یک مدل خاص نسبت به خرید سماور مورد نظرمان اقدام کنیم یا خیر؟ آیا لازم نیست قبل از خرید کمی در مورد مزایا و معایب هر فلز مطالعه نماییم؟

ما در این مقاله سعی نمودیم به طور خلاصه و مفید مزایا و معایب هر انواع سماور های برنجی، استیل یا مسی را برای شما بیان نماییم تا با دانستن این موارد بتوانید مناسب ترین خرید ممکن را داشته باشید.

اگر از سماورهای برقی استفاده می کنید باید به نکات زیر توجه کنید:

چگونه از سماوربرقی به درستی استفاده کنیم؟

1) نباید سماور برقی را درون آب قرار دهیم.

2) از سماور برقی در مکان های مرطوب نباید استفاده کنید.

3) برای باز و بسته کردن سماور برقی باید از وسایل مناسب استفاده کنیم.

4) برای استفاده از سماور برقی بهتر است چند وقت یک بار آن را طبق دستور کارخانه رسوب زدایی کنیم.

5) آب بندی سماور برقی را بهتر است هر چند وقت یک بار چک کنیم.

اگر از سماور زغالی استفاده می کنید باید به نکات زیر توجه کنید:

1) برای استفاده از سماور زغالی باید مراقب باشیم که زغال به درستی در آتشدان قرار بگیرد.

2) مایع آتش زنه نباید داخل سماور بریزد.

3) خاکستر های باقی مانده را از داخل سماور خارج کنید

4) از گرمای سماور زغالی می توان برای گرم کردن غذا ها نیز استفاده اما باید توجه داشته باشید که ظروف بزرگ و سنگین را روی آن قرار ندهید.

5) از جرم گیرهای مناسب با فلز سماور استفاده کنید.

 اینکه برای خریدن سماور برنجی، استیل یا مسی از کدام نوع آن استفاده کنیم بیشتر به سلیقه ما و نوع کاربردی که از محصول میخواهیم بستگی دارد.

برای مثال برای استفاده روزانه میتوانیم سماور استیل را انتخاب کنیم و برای دکوری بنابر سلیقه هر فرد، سماور مسی یا برنجی را انتخاب کنیم.

علاوه بر اینها این ظروف خواصی هم دارند که در ادامه به آنها اشاره می شود.

خواص سماور برنجی :

آلیاژ برنج ترکیبی از مس و روی است. این آلیاژ خاصیت ضد باکتری را دارد. استفاده از ظروف برنجی مسی از ایجاد بسیاری بیماری ها جلوگیری میکند. این فلز همچنین به کارکرد سلول های مغزی کمک میکند. رنگ ظروف مسی نیز باعث نشاط و شادابی می شود. جوشاندن آب در سماور برنجی باعث جذب روی و آهن از این فلز شده و روی و آهن مورد نیاز بدن را تامین میکند. استفاده از برنج باعث بهبود دستگاه گوارش شده و این فلز نیز از بیماری های پوستی نیز می تواند جلوگیری کند.

خواص سماور استیل :

 مزایا: فلز استیل با درصد پایین آهن در آن در برابری خوردگی و زنگ زدن بسیار مقاوم است. همچنین در برابر آب و مواده شوینده نیز مقاوم است.

یکی دیگر از مزایای فلز استیل تمیز کردن راحت آن می باشد که این امر باعث شده تا این فلز کاربرد های مختلفی داشته باشد. استیل در برابر فشار زیاد تحمل بالایی دارد.

معایب: دو نوع ظروف استیل وجود دارد. ظروف استیلی که ضد زنگ هستند و ظروف استیلی که خاصیت زد زنگ بودن را ندارند. اگر از سماور استیل که خاصیت ضد زنگ بودن را ندارند استفاده کنید بعد از مدتی که این فلز در مجاورت موارد مختلفی قرار می گیرد کم کم دچار زنگ زدن می شود.

انتقال دیر حرارت نیز یکی دیگر از معایب استیل است. برای به جوش آوردن آب در سماور های استیل باید زمان زیاد تر و انرژی و گرمایش بیشتری صرف شود تا آب به جوش بیاید.

آزاد سازی یون های مضر یکی دیگر از معایب استیل است که این یون ها برای بدن مضر است.

سیاه شدن ظروف استیل نیز بعد از مدت طولانی موجب از بین رفتن ظاهر و زیبایی آن می شود.

خواص سماور مسی :

مزایا: بدن ما برای اینکه انرژی لازم خود را برای فعالیت های روزانه پیدا کند نیاز به مس و یون دارد.

از طریق جوشاندن آب در سماورهای مسی می توانیم مس مورد نیاز بدن خود را تامین کنیم .

همچنین مس خاصیت های گوناگونی از جمله ضد سرطان بودن ، انرژی زا، ضد افسردگی، تقویت کننده سیستم ایمنی بدن را دارد.

مس در بدن به جذب بهتر آهن کمک می کند. مس در ساخت سلول های قرمز خون در بدن کمک می کند. عملکرد مغز و اعصاب را بهتر می کند. میزان مس موجود در بدن ما با میزان استروژن بدنمان برابر است. مس با فعالیت روده نیز ارتباط  دارد. مس به گردش اکسیژن در خون کمک می کند.

معایب: استفاده زیاد از مس باعث وارد شدن مس به بدن می شود و در بدن رسوب می کند و مسمومیت هایی نیز ایجاد می کند . در طولانی مدت در بدن کودکان بیشتر عوارضی مانند افسردگیری، بی خوابی، بیش فعالی می شود. جمع شدن زیادی مس در بدن باعث ایحاد تهوع و سردرد نیز می شود.همچنین ضروف مسی زود اکسیده می شوند. زنگ زدن ضروف مسی نیز بسیار برای بدن ضرر دارد.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*