معرفی انواع ایده برای هنرهای دستی درآمدزا

شناخت و آشنایی با انواع ایده برای هنر های دستی درآمد زا می تواند در جهت اشتغال بسیاری از هموطنان ما موثر باشد. صنایع دستی هر کشور جز لاینفک فرهنگ و سنن آن کشور می باشد. این صنعت به طرز عجیبی در تمدن و فرهنگ هر کشور رسوخ پیدا کرده است. در شهر های مختلف ایران می توانیم آثار گرانقدری را از صنایع دستی زیبا پیدا کنیم که نسل به نسل و سینه به سینه از پدران به فرزندان منتقل گردیده و تاکنون باقی مانده است. حال که این پتانسیل بسیار بزرگ در کشور پهناور و متمدن ما وجود دارد وظیفه خود می دانیم در جهت احیاء و گسترش این صنعت گام برداریم.

ما در هنرظریف در جهت حمایت از کسب و کارهای خانگی و حمایت از اساتید صنایع دستی کشور اقدام به ارائه غرفه رایگان به این قشر زحمتکش و فرهیخته می نماییم. شما خریدار عزیز می توانید در وبسایت هنرظریف بدون واسطه و با کمترین قیمت آثار بسیار با ارزشی را به طور مستقیم از غرفه های استادکاران و فروشندگان صنایع دستی سراسر کشور خریداری نمایید. در واقع شما با جستجو در صفحات وبسایت هنرظریف به طور مجازی گشت و گذاری رایگان به استان های کشور کرده و صنایع دستی هر شهر را می بینید و لذت خواهید می برید.

با توجه به موارد ذکر شده در این مقاله سعی می نماییم دو مورد از آثار فاخر صنایع دستی ایران را که یادگیری و آموزش آن می تواند برای هر شخصی درآمد زا باشد را به شما معرفی نماییم.

کشور ایران با فعالیت در ۳۷۰ رشته از ۶۰۰ رشته صنایع دستی شناخته شده در جهان، از فعال‌ترین کشورها در این حوزه به شمار می‌رود. صنایع دستی ایران به کشورهای عراق، ترکیه، امارات، چین، کره جنوبی، اندونزی و افغانستان صادر می‌شوند. قالی ایرانی از مهم ترین کالاهای صادراتی کشور ما به قاره اروپا است.

از دیگر رشته های مهم و پرطرفدار صنایع دستی می توان به صنایع دستی چرمی اشاره نمود که در این مقاله به صورت مفصل در مورد آن صحبت خواهیم نمود.

1. صنایع دستی فرش، قالی، قالیچه، گلیم و تابلو فرش

هنر بافندگی از زمانهای بسیار دور در کشور ما وجود داشته و همه می دانیم که فرش ایران در دنیا حرف اول را میزند. می توان گفت که پرچمدار صنایع دستی ایران در کشور های دیگر فرش ایران می باشد. به دلیل اهمیت و طرفداران بسیاری که فرش ایران دارد از این صنعت و هنر را می توان به عنوان اولین هنرهای دستی درآمدزایی که هر ایرانی می تواند بیاموزد و از آن کسب درآمد نماید، نام برد.

مناطق مشهور بافت فرش سنتی ایران عبارتند از: مشهد، تبریز، اراک، اصفهان، کاشان و کرمان. انواع شناخته شده ای از فرش‌های ایرانی در شهرهای خراسان، مشجه، هرات، شیراز، کرمان، تبريز، سنا، ساروك، هرات، همدان، سلطان آباد و اصفهان بافته می‌شدند. همچنین در دیگر شهرهای کوچک و همینطور روستاهای موجود نیز این هنر رواج دارد.

ابزار-ها-و-تجهیزات-فرش-بافتن-min-1

ابزار و تجهیزات بافت فرش دستباف

برای بافت یک قالی ابزار های خاصی مورد استفاده قرار می گیرد. شکل و نوع این ابزار ها متفاوت است. دلیل تفاوت در نوع ابزار هم استفاده اقوام مختلف از ابزار مختلف برای بافت قالی می باشد. به این معنی که هر استان و یا شهری ابزار خاص خود را برای بافت قالی دارد. که البته در عملکرد کلی آنها هیچ تفاوتی نخواهد داشت.

ابزار-و-تجهیزات-بافت-فرش-دستباف-چیست-min

دار افقی

دار افقی از زمانهای دور تا اکنون بیشتر در ترکمن صحرا که به صورت افقی روی زمین قرار داده می شود استفاده می گردد. در زبان محلی ترکمن به آن قراما می گویند. این دار از یک چارچوب چوبی ساخته شده است و از دو تیر سردار و زیردار و تیر های راست و چپ تشکیل شده است. اندازه دار بستگی به ابعاد فرشی دارد که قرار است بر روی آن بافته شود. از نظر کارشناسان دار افقی ساده‌ترین نوع دار قالی است و برپا نمودن آن ساده تر و راحت است. دار افقی چهارچوب لازم برای بافت قالی را در اختیار بافنده می‌گذارد. بافندگان عشایر عموماً دار افقی را ترجیح می‌دهند، چون از هم باز و سوار کردن آن ساده است. اکثر فرش‌هایی که روی دار افقی بافته می‌شود، کوچک است، چون بافت فرش بزرگ بدون دار عمودی بسیار دشوار است. 

دار عمودی

دار عمودی پس از دار افقی و در جهت تکمیل و حل مشکلات دار افقی مطرح گردید. دار عمودر در قالی بافی مکمل دار افقی می باشد و سعی دارد مشکلاتی را که افقی داشت را برطرف نماید. دار عمودی در روستاها و کارگاه‌های فرشبافی به کار برده می‌شود و نصب دار عمودی دشوارتر از دار افقی است. دار عمودی خود به سه نوع مختلف دار تقسیم می گردد. 1_ دار ثابت 2_ دار تبریز 3_دار غلتکی

با توجه به اینکه طرح و اندازه های فرش هایی که روی دار عمودی بافته می شوند بسیار دقیق تر می باشند بنابراین کیفیت نهایی فرش بافته شده بر روی دار عمودی بهتر و بالاتر است.

نقشه فرش و خامه

نقشه-فرش

در ادبیات فرش بافی به نخهای ریزی که دور تار پیچیده می شوند و بدنه اصلی و گوشت فرش را تشکیل می دهند خامه گفته می شود.

در کارگاه‌های قالیبافی و بسیاری از روستاها از نقشه برای بافت فرش استفاده می‌شود. توصیه می شود برای شروع کار فرش بافی از نقشه های ساده استفاده شود.  معمولاً در نقشه های سنتی خامه نسبت به طرح نقشه تهیه و اجرا می گردد. اما در نقشه های صنعتی هر رنگ یک کد اختصاصی برای خود دارد که می توان به همراه نقشه تهیه شود. نقشه قالی غالباً اثر دست هنرمندان یا طراحان نام‌آور است که برای سهولت کار روی کاغذهای شطرنجی چاپ می‌شود. بافندگان قالی با توجه به نقشه ارائه شده اقدام به زدن تک تک گره ها می نمایند.

در کارگاه‌های قالیبافی و بسیاری از روستاها از نقشه برای بافت فرش استفاده می‌شود. توصیه می شود برای شروع کار فرش بافی از نقشه های ساده استفاده شود.  معمولاً در نقشه های سنتی خامه نسبت به طرح نقشه تهیه اجرا می گردد اما در نقشه های صنعتی هر رنگ یک کد اختصاصی برای خود دارد که می توان به همراه نقشه تهیه شود. نقشه قالی غالباً اثر دست هنرمندان یا طراحان نام‌آور است که برای سهولت کار روی کاغذهای شطرنجی چاپ می‌شود. بافندگان قالی با توجه به نقشه ارائه شده اقدام به زدن تک تک گره ها می نمایند.

قیچی

قیچی-در-فرش-بافی

یک از ابزارهای مهم و کاربردی در قالی بافی قیچی است. این ابزار دارای دو تیغه و دو دسته می باشد که برای کوتاه و مرتب نمودن پرز فرش استفاده می گردد. معمولاً بافندگان بعد از اینکه یک یا دو رج از قالی را می بافند از قیچی استفاده می نمایند. در مورد قیچی باید بدانیم که لازم است همیشه تیز و برنده باشد تا بهترین عملکرد را داشته باشد. ظاهر قیچی در میان اقوام مختلف با هم تفاوت دارد ولی عملکرد همه انواع قیچی یکسان می باشد. دسته‌های قیچی انحناء آرنج مانندی دارد تا کار با آن راحت شود. برای این که پرز قالی تا حد نیاز صاف شود، بافنده حد معینی از پرز را بین تیغه و صفحه قرار می‌دهد، پیچ را سفت می‌کند و بعد پرزها را قیچی می‌کند.

شانه

قالیبافان برای محکم کردن گره‌ها از شانه‌های مخصوصی استفاده می‌کنند. این عمل کوبیدن گره‌ها گفته می‌شود؛ بافنده رشته پود را پس از اتمام بافت هر ردیف، بین دو ردیف بافته شده قرار می‌دهد و از بین تارها رد می‌کند.

قلاب

قلاب

مراحل بافت فرش

 بافت یک فرش از ابتدا تا انتها یک پروسه طولانی و طاقت فرسا می باشد. شاید بتوان گفت عشق و علاقه به این رشته موجب می شود تا بافت یک فرش به پایان برسد و این عشق و علاقه در تارو پود فرش رسوخ پیدا کرده و نقشه آنرا بهشتی می نماید. در این بخش کلیه مراحل بافت یک فرش دستبافت را برای شما ذکر می نماییم.

1.تهیه مواد اولیه

مواد اولیه بافت فرش در نتیجه نهایی کار تاثیر بسیاری دارد. در تهیه این مواد باید توجه بسیاری به کیفیت و مرغوبیت آن گردد. بافت فرش با کمک مواد اولیه و ابزار کار شامل نخ پنبه ، پشم ، ابریشم ، دار قالی ، کوجی ، شانه ، دف و قلاب انجام می شود. می توان گفت که تهیه مواد اولیه برای بافت یک فرش یک کار کاملاً حرفه ای محسوب می گردد. با توجه به این امر اکثر قالیبافان کار تهیه مواد اولیه را بدست افراد خبره و کاردان سپرده و خود در تهیه آن نقشی ندارند. وقتی صحبت از تهیه ماده اولیه برای بافت قالی میکنیم منظور تهیه همان نخ می باشد که مهمترین ماده اولیه برای بافت فرش می باشد. نخ برای فرش دستباف ها می تواند از جنس ابریشم، کرک، پشم و گاهی هم پنبه باشد.

2.رنگرزی

بعد از تهیه نخ بعنوان مواد اولیه، مهمترین کار در بافت قالی رنگرزی می باشد. در میان مراحل تولید فرش دستباف ،رنگرزی جز مراحل اولیه به حساب می آید. برای این کار از رنگ های طبیعی استفاده می شود. این مواد می تواند گیاهی و یا جانوری باشد. رنگرزی به دو روش دندانه دادن و دیگری رنگرزی گیاهی انجام می پذیرد.

برای تهیه رنگ نیز از مواد اولیه طبیعی مانند گیاهان و حشرات مختلف استفاده می شوند. به طور مثال برای تهیه رنگ قرمز و بنفش روناس ، گلرنگ و یا نوعی حشره به کار می رود. همچنین استفاده از پوست خشک یا تازه انار رنگی زرد به دست می دهد. با ترکیب انار و تثبیت کننده هایی مانند آهن ، رنگی زرد تا قهوه ای و مشکی به دست می آید.

3.آماده کردن دار قالی

یکی دیگر از مراحل مهم در بافت فرش آماده کردن دار قالی و چله کشی است. در این مرحله علاوه بر اینکه داشتن مواد اولیه درجه یک اهمیت بسزایی دارد، ماهر بودن استادکار چله کش هم بسیار حائز اهمیت می باشد. از طرفی خوش خیالی است که بخواهیم از یک دار ناقص و کج حتی با داشتن استاد چله کش ماهر فرش بی عیب و نقص پایین بکشیم. به متخصصین چله کشی چله دوان و یا چله پیچ گفته میشود.

4.کوچی بندی

بعد از چله کشی نوبت به کوجی بندی است. میله کوجی را به موازات زیر دار و کمی بالاتر از زیردار و پایین‌تر از ضرب چله‌ها روی راست رو و چپ رو قرار می‌دهند. یک گلوله نخ پنبه‌ای (چله) را به ابتدای کوجی بسته و تار روئی را برداشته و نخ چله را از زیر آن رد نموده و گلوله را به طرف بالای کوجی برده و یک بار دور آن پیچیده و تار روئی دیگر را برمی‌داریم و به کوجی قرار می‌دهند. به این طریق ضرب ایجاد شده به وسیله هاف جابه‌جا می‌شود. کوجی بندی روشی برای تنظیم چله ها و رد کردن آسان پودها است.

5.زنجیره بافی

برای شروع بافت فرش دستباف بعد از چله کشی و کوجی بندی ابتدا باید پایین فرش ، زنجیربافی شود. این کار علاوه بر ایجاد زیبایی در ابتدا و انتهای فرش ، باعث ایجاد استحکام گره ها و نظم دهی به تارهای زیر و رو می شود. بعد از کوجی بندی و هاف گذاری و عبور چند رشته نخ پود برای صاف و منظم نمودن چله‌ها و استحکام نمودن دم کار شروع به انجام زنجیره بافی یا به اصطلاح سیردماق می‌کنیم که این کار باعث منظم و جفت نمودن تارهای زیر و روی قالی و درخت ابتدای قالی می‌شود و موجب می‌گردد که هنگام استفاده از قالی، گلیم ابتدا و انتهای فرش از هم گسیخته و پاره نشود.

6.گلیم بافی

بعد از زنجیره بافی گلیم بافی و یا به اصطلاح توپراق قالی را انجام می‌دهیم که به وسیله نخ‌ها و خامه‌های رنگی و مانند پود و به صورت حصیر بافت و بدون پرز روی تارها انجام می‌شود و معمولاً بین گلیم یک گره تزئینی برای زیبائی هر چه بیشتر فرش به کار می‌رود که در بین ترکمن‌ها به آلاجه معروف است و نماد موی و گیسوان بافته دخترها و زن‌های ترکمن می‌باشد .برای بالا بردن عمر و استحکام فرش، گلیم بافی در ابتدا و انتهای آن انجام می شود. گلیم بافی به زبان ساده ، گذراندن پود نازک و ضخیم از میان تارهای زیر و روی فرش است.

7.گره زدن فرش

در این مرحله هنرمند قالیباف با ایجاد گره های متعدد در فرش ، بافت فرش را انجام می دهد. برای گره زدن دو نوع گره فارسی و ترکی بیشتر به کار می رود. گره ترکی بیشتر در مناطق ترک نشین استفاده می گردد. البته گره ترکی دارای استقامت بیشتری است و به راحتی قابل باز شدن نیست چون به دور دو تار چله پیچیده می‌شود و به راحتی باز نمی‌شود. اما در عین حال فرش بافته شده به این روش سفت تر خواهد بود.

گره فارسی هم همانگونه که اسمش پیداست در مناطق فارس نشین مورد استفاده قرار می گیرد. اما اگر در بافت فرش دستباف از گره فارسی نامتقارن استفاده شود ، مقاومت گره به اندازه گره ترکی نیست. اما فرش لخت و نرم تر خواهد بود. گره فارسی استحکام گره ترکی را ندارد و چون به دور یک تارچله پیچیده می‌شود.

8.بافت نقشه و طرح

بعد از بافت مقداری از زمینه فرش ، بافت نقوش آن آغاز می شود. برای ایجاد نقوش نیز باید از رنگ های مختلف استفاده کرد تا طرح بر روی فرش ایجاد شود. همچنین طراحی نقشه های قالی توسط هنرمندان طراح و به صورت دستی آماده می شوند. البته امروزه با کمک نرم افزارهای کامپیوتری می توان طرح های متعدد و بسیار زیادی را ایجاد کرد و اگر اشکالی در روند طراحی و نقشه کشی وجود داشته باشد ، قابل رفع و تغییر است.

9.گلیم بافی و زنجیره بافی

بعد از اتمام بافت فرش ، باید دوباره گلیم بافی و زنجیره بافی در آن انجام شود تا فرش استحکام و استقامت کافی را داشته باشد.

10. پایین آوردن فرش

بعد از اتمام تمامی مراحل تولید فرش دستباف ، فرش از روی دار قالی پایین کشیده می شود. البته این کار نیاز به دقت و تخصص هنرمند قالیباف دارد. برای این کار نمی توان به یکباره تمام چله های دار قالی را قیچی کرد؛ زیرا ممکن است باعث کج و معوج شدن فرش و ایجاد موج در آن شود.

در این صورت تمامی زحمت هنرمندان قالیباف به هدر خواهد رفت. برای پایین کشیدن فرش ، ابتدا چله ها به چند قسمت مختلف تقسیم می شوند و بعد با صبر و حوصله هر قسمت قیچی می شود تا فرش دچار موج نشود.

11.پرداخت فرش

اگر فرش دستبافت را بعد از اتمام بافت دیده باشید متوجه خواهید شد که نقوش و زیبایی فرش خیلی قابل رویت نیست. فرش آن جلوه و زیبایی لازم را ندارد و نخهای آن نامنظم و نامرتب می باشد. در مرحله پرداخت فرش برای برطرف نمودن مشکلات ذکر شده و دادن جلوه مناسب به فرش نخ های زائد را چیده و فرش را یکدست می نمایند مهمترین نتیجه مرحله پرداخت فرش این است که موجب یکدست شدن طرح و نقشه فرش می گردد و جلوه زیباتری پیدا میکند.

در گذشته بیشتر پرداخت دستی فرش بیشتر مرسوم بود. در پرداخت دستی که مهارت بالایی هم نیاز است فرش با تیغ به صورت دستی پرداخت می شود. در این شیوه استاد پرداخت کار، با کمک تیغ های دستی و یا قیچی های مخصوص به پرداخت سطح قالی می پردازد. اما در حال حاضر با توجه به افزایش و وسعت بافت فرش ، این کار بعد از اتمام بافت و توسط متخصصان پرداخت کار انجام می شود. برای این کار ماشین های مخصوص پرداخت به کار می رود که دارای تیغه هایی برای این کار هستند. با حرکت دادن تیغه ها بر روی فرش پرداخت آن صورت می گیرد.

12.کزدهی فرش

از جمله مراحل تولید فرش دستباف ، در قسمت های انتهایی روند کار کزدهی پشت قالی است. کز دهی به این دلیل انجام میشود که فرش دستبافت از پشت زیبایی خاص خود را داشته باشد. بعد از اتمام بافت فرش ریشه نخهایی که از پشت فرش بیرون آمده اند جلوه زیبایی ندارند به همین دلیل لازم است این ریشه ها سوزانده شوند. این کار با کمک شعله های آتش انجام می شود تا برخی از ریشه هایی که در بافت فرش بیرون زده ، از بین بروند و فرش از پشت کار جلوه زیبایی داشته باشد.

13. تثبیت رنگ و قالیشویی

انتخاب ترکیب رنگ در فرشهای دستبافت بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد چون تمام الیاف بکار رفته در آن توسط رنگهای طبیعی رنگرزی شده اند. در مرحله تثبیت رنگ از بافت فرش دستباف باید شسته و رنگ های آن تثبیت شود. با توجه به اینکه رنگ های به کار رفته در بافت قالی بیشتر از نوع گیاهی و طبیعی هستند ، امکان رنگ دهی آن ها به سایر رنگ های فرش و سایر نقوش وجود دارد. مسلما این اتفاق در گذر زمان باعث ایجاد جلوه بدی از فرش خواهد شد. به همین دلیل با کمک مواد مخصوص و افراد حرفه ای کار تثبیت رنگ انجام می شود. شستشوی فرش نیز باید توسط افراد متخصص در این حرفه صورت گیرد تا صدمه ای به فرش وارد نشود.

2. صنایع دستی چرمی

چرم طبیعی از دیرباز توسط انسان مورد استفاده قرار می گرفت و این هنر همیشه مورد توجه بشر قرار داشته است. در کشور ما هم برای اولین بار کارخانه چرم در شهر تبریز راه اندازی گردید و به مرور این هنر در کل کشور گسترش پیدا نمود. در حال حاضر صنایه دستی چرمی یکی از مهمترین صنایع دستی کشور محسوب می گردد و هنرمندان بسیاری در کارگاههای کوچک و بزرگ و یا در منازل خود مشغول دوخت انواع محصولات چرمی مانند کیف، کفش و … هستند. در ادامه ما شما را با ابزار و تجهیزات لازم برای دوخت انواع محصولات چرمی دست دوز آشنا می نماییم.

محصولات چرم

آشنایی با انواع ابزار چرم دوزی

آشنایی با انواع ابزار چرم دوزی

سنبه

سنبه وسیله است به شکل مداد که جنس آن از فولاد است و برای سوراخ کردن چرم از آن استفاده می شود. سنبه ها دارای سطح مقطع های مختلفی هستند ولی بیشترین کاربرد را سطح مقطع دایره دارد. سنبه ها را با توجه به اندازه قطر سطح مقطع، شماره بندی میکنند و این شماره بر حسب میلی متر است. برای سوراخ کردن چرم، برای شروع کار سنبه شماره ۱و ۲/۵ کافیست. سنبه شماره ۱ برای دوخت با نخ و ۲/۵ برای دوخت با تریشه و زدن دکمه یا پرچ. انواع اشکال هندسی برای زیبایی کار نیز موجود است.

برای سنبه زدن ابتدا باید از شابلون استفاده نمود. به اینصورت که ابتدا شابلون را روی چرم گذاشته و سپس بوسیله خودکار نقاط مورد نظر را مشخص می نمایند. سپس چرم خود را روی تخته قرار دهید و بوسیله سنبه و مشته سوراخ های مورد نظر را روی آن ایجاد کنید. لازم به ذکر است که در صورتی که شما از سنبه چنگالی استفاده می نمایید نیازی به شابلون نخواهد داشت.

سنبه اریب زن یا چنگالی

سنبه اریب زن یا چنگالی

در مواردی که علاقه ای به استفاده از شابلون ندارید از این وسیله می توانید استفاده کنید. با استفاده از این ابزار سرعت کار شما به شدت بالا می رود. استفاده از سوراخ زن یا سمبه چنگالی برای ایجاد سوراخ‌های کوک بسیار ساده تر است. این ابزار سوراخ‌ها را با فاصله‌های یکسان و خیلی سریعتر ایجاد می‌کند. علاوه بر این سوراخ‌ها را بزرگتر میکند و به همین خاطر کوک زدن چرم سرعت بیشتری میگیرد. تیغه‌ها و فاصله بین تیغه‌های سمبه چنگالی متفاوت است و باید نمونه ای را انتخاب کنید که برای وسیله چرمی‌تان مناسب تر است. وقتی از سمبه چنگالی برای ایجاد سوراخ‌های کوک استفاده می‌کنید دیگر نیازی به استفاده از اسپیسر ندارید.

دستگاه پانچ:

برای استفاده از این نوع سنبه که در عکس مشاهده میکنید باید از چکش و یا مشته برای کوبیدن استفاده کرد که خود باعث ایجاد سرو صدا و گاهی درد گرفتن مچ دست در اثر استفاده مداوم می شود.

دستگاه پانچ

تخته:

تخته یکی از ابزار های مهم و کاربردی در تولید محصولات چرمی محسوب می شود. تخته ها معمولاً  از جنس فایبر گلاس یا پلاستیک فشرده است و برای قرار دادن چرم بر روی آن و سوراخ کردن استفاده میشود. عدم استفاده از تخته موجب آسیب رسیدن به میز کار شما خواهد شد.

مشته و چکش


برای ضربه زدن روی سنبه و ایجاد سوراخ استفاده می گردد. لازم به ذکر است با توجه به ظرافت چرم لازم نیست حتما از چکش های سنگین برای این کار استفاده گردد.

چاقوی لویس

چاقوی لویس

برای نازک کردن لبه چرم به جهت دوخت و لب تا کردن راحت تر چرم استفاده می شود. برای راحت بودن انجام کار لازم است شما هر چند وقت یکبار این چاقو را تیز نمایید.

خط کش فلزی و گونیا بزرگ

خط کش فلزی و گونیا بزرگ

اگه در منزل خط کش فلزی ندارید بهتره خط کش ۳۰ سانتی بخرید. خط کش حتما فلزی باشد چون اندازه هاش هم دقیق تر از سایر خط کش ها است.

چسب آهن

چسب آهن

برای کیف چسب آهن بخوبی لایه های چرم را به هم میچسباند و نیازی به استفاده از چسب های بسیار قوی نیست و در دو نوع قوطی و تیوپی در بازار موجود است. انتخاب نوع چسب و کیفیت آن بسیار مهم است و بهتر است از مارک های متفرقه استفاده نشود.

اسپیسر کوک

اسپیسر کوک

اسپیسر کوک جزو ابزار پیشرفته چرم دوزی محسوب میشود اما داشتنش ساخت وسایل چرمی‌ را خیلی راحت تر می‌کنید. این ابزار جای سوراخ‌های کوک را با فواصل یکسان روی چرم می‌اندازد و استفاده از سنبه یا سوراخ زن را ساده تر میکند. اسپیسرکوک اندازه‌های مختلفی دارد و انتخاب اندازه کاملاً به نوع وسیله چرمی‌که می‌سازید، بستگی دارد. برای اینکه اسپیسر بهتر روی چرم رد بیاندازد، ابتدا باید چرم را مرطوب کنید و صبر کنید تا خشک بشود. سپس می‌توانید اسپیسر را روی خط دوخت بگذارید و با کمی‌فشار آن را روی خط حرکت بدهید.

قیچی یا کاتر

قیچی یا کاتر:
قیچی یا کاتر

برای بریدن چرم کاتر بهتر از قیچی عمل کرده و برش تمیز تری نهایتا خواهید داشت. برای دست بانوان توصیه می شود از کاترهای ظریف تر استفاده شود.

موم

موم

برای کشیدن بر روی نخ و جلوگیری از باز  شدن ،و لایه لایه شدن نخ و  نهایتا دوخت آسان استفاده می گردد.

لبه گرد کن

لبه گرد کن

برای زیبا سازی لبه های کار قبل از پرداخت و رنگ زدن لبه احتیاج به وسیله ای به نام لبه گرد کن دارید.

آرمیتاژ

آرمیتاژ از وسایل مربوط به پرداخت لبه می باشد. باعث می شود لبه حالت گرد مانندی داشته باشد. این وسیله در واقع برای تکمیل کار لبخ گردکن استفاده می شود.

آرمیتاژ

محلول و رنگ لبه

محلول و رنگ لبه

برای زیباتر شدن کار اگر بر روی لبه ارز محلول و رنگ استفاده کنید کیف یا دست ساخته چرمی شما بسیار زیباتر به نظر خواهد رسید. محلول باعث میشود درزهای بین دو لایه پر شده و لایه های بهم چسبیده یکی شوند. رنگ نیز باعث زیباتر شدن لبه می شود.

غلطک رنگ

غلطک رنگ برای رنگ زدن لبه کار استفاده می شود.

بقیه وسایل

نخ انواع مختلفی دارد که بستگی به نوع محصول و سلیقه شما دارد. سوزن کوبلن دوزی، مداد، قفل، پرچ، دکمه، آستر، انتخاب آستر سلیقه ای هست.

آستر سوزنی
آستر سوزنی

به بافت آستر در عکس توجه کنید

آستر سوئیت

آستر سوئیت

آستر رویال

آستر رویال

اشبالت دو رویه

اشبالت دو رویه

کاغذ شطرنجی

کاغذ شطرنجی

آیا این مقاله مفید بود؟

از ۱ تا ۵ چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیاز از رای

اولین نفر باشید که رای میدهد!

دیدگاهتان را بنویسید