انواع مختلف تابلو فرش دستباف کدام است؟ 7 روش تعیین قیمت تابلو فرش دستبافت چیست؟

 

تابلو فرش به نوعی فرش کوچک دست بافت با نقش های متنوع و جذاب گفته می شود که در ابعاد مختلف بافته می شود و می توان آن را به عنوان یکی از اصیل ترین دکور ها مورد استفاده قرار داد

تاریخچه تابلو فرش دستبافت و ماشینی در ایران

تابلو فرش ها را می توان اینگونه تعریف کرد که به فرش هایی با نقش و نگار های بسیار خاص گفته می شود که آنها را قاب گرفته و برای تزیین به دیوارها می آویزند. ایرانیان به دلیل استعداد و هنر بالایی که در بافت فرش ها داشتند با طرح ها و نقوش خاصی که روی برخی از فرش ها می بافتند تصمیم گرفتند که با قاب کردن این فرش ها بتوانند این اثر های زیبا را به نمایش بگذارند. برای اولین بار مردمان هنرمند شهر تبریز این هنر زیبا را خلق کردند و یکی از زیباترین و اصیل ترین دکوری ها را به خانه ها هدیه دادند.

خرید تابلو فرش ابریشمی نفیس دستبافت تبریز طرح سلاطین

 

با ورود ماشین های بافت به ایران و استقبال زیاد از تابلو فرش ها در ایران و حتی خارج از ایران این تابلو فرش ها با ماشین نیز به تولید رسید. می توان گفت اولین بار در شهر کاشان با استفاده از این ماشین های بافت تابلو فرش ماشینی یافته و تولید شد.

رونق صنعت تولید تابلو فرش های ماشینی در ایران را از سال 1388 می توان در نظر گرفت که چند کارخانه به تولید تابلو فرش های ماشینی روی آوردند و این تابلو فرش ها را به صورت انبوه وارد بازار کردند.

خرید انواع تابلو فرش های دستبافت ابریشمی تبریز از وبسایت هنرظریف

انواع تابلو فرش ها از نظر مواد اولیه و گوناگونی طرح ها

تابلو فرش ها از نظر مواد اولیه و گوناگونی طرح ها و نقش ها با هم متفاوت اند.

گوناگونی از نظر مواد اولیه

تابلو فرش های نخ پنبه:

بافت تابلو فرش با نخ پنبه قیمت مناسب تری در پایان کار خواهد داشت.  تابلو فرش های دستبافت نخ پنبه از نظر ماندگاری دوام کمتری نسبت به تابلو فرش های دستبافتی که در بافت آنها از نخ های ابریشمی استفاده شده است دارند.

تابلو فرش های نخ ابریشم:

این نوع نخ ها قیمت بیشتری نسبت به بقیه دارد. ماندگاری و دوام ابریشم بسیار بالاتر از سایر نخ ها است. اما نکته مهمی که می توان در اینجا به آن اشاره کرد این است معمول مردم بر این باورند که استفاده از ابریشم در بافت تابلو فرش در آخر کار بافت ظریف تری خواهد داشت که این باور کاملا اشتباه است. بعد از بافت چله آن قابل مشاهده نیست برای همین تاثیری روی ظرافت آن نخواهد داشت.

تابلو فرش های نخ کرک:

نخ های کرک از پشم های نرم روی بدن چهار پایان تهیه می شوند. این نوع از بافت نیز طرفداران خاص خود را دارند و به دلیل خاص بودن مواد اولیه آن می توان گفت که قیمت گرانی نیز دارند.

تابلو فرش های نخ مصنوعی:

نخ های مصنوعی یا همان ابریشم مصنوعی از فیبر های سلولوزی بازسازی شده، ساخته می شوند و تقریبا حسی مشابه همان نخ ها را دارند.

تابلو فرش های نخ اکرلیک:

نخ های اکرلیک مانند همان نخ های مصنوعی هستند که در صنایع مختلف مانند یافت فرش یا تابلو فرش ها قابل استفاده اند.

گوناگونی از نظر طرح و نقشه

تابلو فرش هایی که به دست هنرمندان ایرانی بافته می شوند همه الهام گرفته از بخشی از زندگی روزمره ما انسان ها هستند.

تابلو فرش هایی که با الهام از عناصر طبیعت مانند کوه ها، رودخانه ها، دریا، جنگل و… بافته می شوند دارای طرح های بسیار زیبا و چشم نوازی هستند.

طرح های حیوانات نیز که بخشی از همان طبیعت هستند زیبایی خاص خود را دارند.

چهره های زیبا یا چهره های افراد مشهور نیز یکی دیگر از طرح های پر طرفدار برای بافت تابلو فرش ها به حساب می آید.

آیات قرآن و دعاها و اماکن زیارتی نیز می تواند به عنوان طرح روی تابلو فرش ها استفاده کرد.

طرح های بسیاری وجود دارد که می توان روی تابلو فرش ها پیاده کرد اما طرح های گفته شده بالا از رایج ترین طرح های بافته شده روی این فرش ها است.

گوناگونی از نظر نوع بافت

تابلو فرش ها را از نظر انوع بافت به سه دسته می توان تقسیم بندی کرد:

دسته اول تابلو فرش های دست بافت هستند که اصیل ترین نوع تابلو فرش ها به شمار می آیند.

دسته دوم تابلو فرش های ماشینی بافت هستند که از دسته اول ارزان تر می باشند و برای قیمت مناسب تری که دارند به تولید انبوه رسیده اند.

دسته سوم تابلو فرش های چاپی است که ظرافت و قشنگی دسته اول و دوم را ندارد. این نوع از تابلو فرش ها با استفاده از دستگاه چاپگر روی الیاف مصنوعی چاپ کی شوند اما هیچگاه حس ظرافت و زیبایی را به مخاطب انتقال نمی دهند.

 

اندازه های تابلو فرش

بنابر سلیقه و هزینه ای که مد نظر دارید می توانید تابلو فرش ها را در اندازه ها و سایز های مختلف سفارش دهید. اما به طور رایج تابلو فرش ها در سه سایز مختلف بافته می شود.

معیار های تعیین قیمت تابلو فرش

در این جا می خواهیم با هم برسی کنیم چه معیار هایی روی قیمت تابلو فرش های دست بافت تاثر گذار هستند:

طرح تابلو فرش:

اولین و مهم ترین نکته ای که در اولین دید توجه همه را به خود جلب می کند طرح بافته شده روی تابلو فرش است. هرچقدر طرح بافته شده زیباتر و ظریف تر باشد و توسط هنرمندان بزرگ طراحی شده باشد به طبع از قیمت بیشتری نیز برخوردار خواهد بود.

ابعاد تابلو فرش:

در هنگام خرید تابلو فرش باید به این نکته توجه داشته باشید که تابلو فرش را بدون قاب تهیه کنید تا بتوانید ابعاد آن را به راحتی اندازه گیری کنید. تابلو فرش هایی که اندازه برزگ تری داشته باشند به طبع قیمت بیشتری خواهند داشت.

نوع نخ به کار رفته در تابلو فرش:

همانطور که در بالاتر نیز به آن اشاره کردیم اگر در بافت تابلو فرش از نخ ابریشم و نخ کرک استفاده شود قیمت بسیار بیشتری نسبت به الیاف مصنوعی و نخ پنبه خواهد داشت. چون تابلو فرش های بافته شده با نخ ابریشم طبیعی تحت هیچگونه شرایطی پوسیده نمی شوند.

کج نبودن تابلو فرش:

این نکته بسیار مهم است که تابلو فرشی که خریداری می کنید کج نباشد. برای اطمینان از کج نبودن تابلو فرش می توانید دو طرف آن را روی هم قرار دهید. اگر دو طرف تابلو فرش کاملا روی هم قرار گرفت تابلو فرش کج نیست ولی اگر به صورت مساوی روی هم قرار نگرفت تابلو فرش کج است.

نوع بافت تابلو فرش:

تابلو فرش باید بافت های اندازه و یکسانی داشته باشد. برای اطمینان یافتن از بافت درست روی تابلو فرش می توانید با دقت بیشتر و از نزدیک به تابلو فرش نگاه کنید. با نگاهی دقیق می توانید متوجه یکنواخت بودن گره ها و بافت ها و بالاو پایین نبودن سطح تابلو فرش شوید.

پرداخت صحیح تابلو فرش:

به طور کلی هر فرش یا تابلو فرشی که بافته می شود در انتهای کار پرز بسیاری روی آن وجود دارد با پرداخت صحیح یا همان قیچی کردن مناسب و صحیح آن می توان جلوه بسیار زیبا تری به تابلو فرش ها بخشید. توجه داشته باشید که پرداخت یکنواخت و درست تابلو فرش یکی از نکات مهم برای زیبایی و کیفیت تابلو فرش ها به حساب می آید و روی قیمت آن نیز تاثیر گذار خواهد بود.

انتخاب قاب مناسب:

انتخاب قاب مناسب یکی دیگر از معیار هایی است که روی زیبایی و جلوه تابلو فرش بسیار تاثیر گذار است.بنابر رنگ های بکار رفته در تابلو فرشی که انتخاب کرده ایم باید قابی انتخاب کنیم که به هارمونی رنگ هایی که داریم بخورد.

همچنین علاوه بر در نظر گرفتن رنگ های بکار رفته در تابلو باید به رنگ دیواری که میخواهیم تابلو فرش را در آنجا آویران کنیم و همچنین رنگ کلی چیدمان آن بخش نیز توجه کنیم که متاسب ترین رنگ قاب را انتخاب کنیم.

علاوه بر رنگ باید به ضخامت قاب انتخاب شده نیز توجه لازم را داشته باشیم. ضخامت قاب باید مناسب اندازه تابلو نه خیلی ضحیم و نه خیلی نازک باشد تا جلوه زیباتری از تابلو فرش ما را به نمایش بگذارد.

نکات مهم در نگهداری از تابلو فرش

باید به مکانی که تابلو فرش را در آنجا قرار می دهید توجه لازم را داشته باشید. مکانی که تابلو فرش در آن قرار دارد نباید مرطوب باشد. رطوبت دشمن فرش است و به سرعت فرش را پوسیده خواهد کرد.

نکته بعدی که باید به آن توجه داشت دور نگه داشتن تابلو فرش از نور مستقیم خورشید است. نور خورشید باعث رنگ و رو رفتگی فرش شما خواهد شد. بنابراین فرش را در جایی نگهداری کنید که از تابش نور مستقیم خورشید در امان باشد.

همچنین می توانید برای جلوگیری از پوسیدگی تابلو فرش ها و یا جلوگیری از بیدزدگی آنها از قرص های تفتالین استفاده کنید تا تابلو فرش هایتان دوام بیشتری داشته باشند.

 

 

آیا این مقاله مفید بود؟

از ۱ تا ۵ چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیاز از رای

اولین نفر باشید که رای میدهد!

دیدگاهتان را بنویسید